E-handel i Tyskland
Vill du erövra den tyska marknaden med din nätbutik? Tyskarna är bland de största onlineköparna i Europa. Med över 83 miljoner invånare är e-handeln i Tyskland nästan fem gånger så stor som i Nederländerna och den totala e-handelsomsättningen är två gånger så hög. År 2021 kommer 12 % av e-handeln i Tyskland att utgöras av inköp från utlandet. Det är skäl nog att undersöka om din webbutik kommer att bli framgångsrik även på tyska. Om du skapar en webbshop ska du se till att all nödvändig information finns på din webbplats. Den tyska kunden vill veta allt om regler, returmöjligheter och villkor innan de gör ett köp på nätet. Han föredrar också kvalitet och referenser framför ett billigt pris. Anpassa därför dina nyckelord till detta. Med hjälp av Clonable är det lätt att skapa en tysk webbshop eller webbplats.

De tre största utländska online-köpen:
- Kina
- Storbritannien
- Österrike
De tre största produktkategorierna:
- Kläder och skor (30 %)
- Hem och trädgård (15 %)
- Sport och hobbyer (14%)
De tre favoritbetalningsmetoderna:
- Digital plånbok (Paypal, Allpay; 52 %)
- Kreditkort (16 %)
- På konto (13 %)
Siffror: Undersökning om gränsöverskridande e-handelsköpare utförd av International Postal Cooperation (IPC).
Tillförlitlighet och sekretess
Tyskarna fäster stor vikt vid tillförlitlighet och godkännanden. Med en kvalitetsstämpel visar du att en oberoende institution har godkänt din webbutik och du ökar chansen att den tyska kunden köper den. Därför är det säkert klokt att ansöka om en trustmark när du översätter en webbplats till tyska. Dessa tyska förtroendemärken för butiker är de vanligaste:
- Förtroendebutiker: Europeiskt kvalitetsmärke för nätbutiker som kontrollerar om en nätbutik respekterar kundernas rättigheter.
- TÜV-SÜD Geprüft S@fershopping: Särskilt tyskt kvalitetsmärke som en tysk erkänner kvalitet.
- EHI GeprüfterOnline-Shop: godkännande från EHI, den mest kända branschorganisationen i Tyskland.
- Datenschutz-Gütesiegel ips: Bedömer i första hand datasäkerhet och dataskydd.
Privatlivet på nätet är också mycket viktigt i Tyskland. Den tyska lagstiftningen om integritet, impressum (Impressum), copywriting, dataskydd och datalagring är mycket strängare än i Nederländerna. Det är också obligatoriskt med en Datenschutzerklärung om du behandlar personuppgifter på din webbplats. Här anges till exempel hur och varför du samlar in kunduppgifter. Du anger också hur din kund kan avregistrera sig från t.ex. ett nyhetsbrev. Visa detta uttalande på ett synligt sätt i din webbshop, till exempel längst upp eller längst ner på hemsidan.