Om Clonable

Clonable - ditt verktyg för kloning och lokalisering av webbplatser och webbutiker.

E-post
info[@]clonable.net
Telefonnummer
+31 492 77 52 69
Adress

Business Center Gemert
Scheiweg 26
5421 XL Gemert

Över gränsen

Över gränsen

Funderar du på att utöka din webbplats eller webbshop utomlands? Eller vet utländska konsumenter själva hur de ska hitta din webbplats? Det är goda nyheter, för det betyder att du växer. Andra marknader har helt enkelt andra utmaningar. Läs vad du bör tänka på i det här blogginlägget.

Förskjut dina gränser

På grund av den internationella e-handelsmarknadens tillväxt beställer vi allt mer enkelt från utlandet. De internationella plattformarna ökar i en otrolig takt. Detta återspeglas också i populariteten av nearshoring: stora företag flyttar allt oftare sina lager från stora länder som Kina till platser närmare hemmet. Det handlar om försörjningstrygghet och om att göra hela kedjan mer hållbar.

Inom modebranschen ser man till exempel att produktionen flyttas från Asien till Turkiet eller Portugal. Den här tillväxten skapar en stor marknad för nederländska webbutiker: européerna handlar allt oftare över gränserna. 13 % av besökarna till nederländska webbutiker kommer från utlandet. Den här tillväxten förväntas fortsätta: om tio år kommer lagar och förordningar att vara mycket mer harmoniserade och inriktade på gränsöverskridande verksamhet, vilket gör det ännu enklare och snabbare att beställa utomlands. Det finns dock viktiga saker att tänka på. Bara inom EU finns det 27 länder, vart och ett med sina egna regler och preferenser. Därför är det viktigt att du bekantar dig med det land du vill resa till. Här kan du läsa om olika länder och vad du ska tänka på.

av besökarna till nederländska webbutiker kommer från utlandet

Över gränsen med PostNL

Om det finns något som är viktigt för utländska köpare är det tillförlitlighet. Det handlar om huruvida det är lika tillförlitligt att köpa från en utländsk webbplats som från en webbplats i hemlandet. Det beror främst på hur beställningen skickas och returneras. Kunden måste kunna lita på att paketet kommer fram i gott skick och att det är lätt att returnera det om det inte är tillfredsställande. Dessutom vill alla veta när paketet kommer fram, och därför är möjligheten till Track & Trace också ett krav.

Försändelse

Lyckligtvis är det numera nästan lika enkelt att skicka dina produkter över gränsen som inom Nederländerna. PostNL erbjuder en pålitlig och enkel tjänst för att skicka paket utomlands. Du kan göra detta enkelt via ditt betrodda och befintliga PostNL-konto eller skapa ett konto. PostNL erbjuder olika fraktlösningar, beroende på paketets storlek. För paket upp till 2 kg erbjuder de en smart lösning som skickas via ett billigare nätverk. Alla tullformulär genereras automatiskt inom kontot. Det är också möjligt att koppla din webbutik till PostNL-kontot. Detta genererar automatiskt fraktetiketter åt dig, vilket är enkelt, eller hur?

En enkel returlösning ger återkommande affärer

Över 10 % av alla beställningar returneras. För sport- och spelartiklar är detta till och med 15 % och för kläder och skor inte mindre än 25 %! En bra och pålitlig returprocess är därför av stor betydelse. Din internationella kund är också mer benägen att köpa om han eller hon vet att han eller hon kan returnera sitt köp utan problem. Lyckligtvis erbjuder PostNL en bra tjänst även för detta. Genom samarbete med pålitliga partner utomlands finns det alltid en avlämningsstation i närheten och möjlighet att ta emot returvaror som samlats in. Beroende på vikten på försändelsen finns det en lämplig returprocess. Inom Europa är det dessutom möjligt att följa dina returer med track & trace.

Spårning och spårning

Med PostNL kan du följa dina paket fullständigt via track & trace, på inte mindre än 7 språk! Detta ger kunderna förtroende: de vet alltid var paketet finns. Som tidigare nämnts erbjuder PostNL även spårning av returer. På så sätt kan du själv följa avkastningen och veta när du kan förvänta dig den. Om du erbjuder track & trace i din webbshop skapar du mer förtroende, vilket indirekt leder till att utländska kunder köper saker från din butik tidigare.

Hållbarhet

Förutom tillförlitlighet är hållbarhet också ett viktigt kärnvärde för beställningar utomlands. Medan konsumenterna nu väljer gratis och snabb leverans kommer hållbara leveransalternativ i framtiden att vara det vanligaste sättet för konsumenterna att få ett paket levererat. I de flesta europeiska länder anser mer än 85 % av konsumenterna att förpackningar bör vara återvinningsbara och mer än 40 % föredrar hållbara leveranser. Omtio årkommerkonsumenterna helt enkeltattanta att varje paketär hållbart förpackat. Det är därför viktigt att köparen får en uppfattning om koldioxidutsläppen från sina transporter och returer. Det är viktigt att du också har ett bra och hållbart förslag för dina internationella kunder, till exempel CO2-neutral lagring och leverans. PostNL erbjuder en bra tjänst även här: deras internationella sorteringscenter IMEC är helt koldioxidneutralt och de undersöker gröna flygtransportalternativ för försändelser utanför Europa.